Třída SLUNÍČKO

Dětem ve SLUNÍČKU se s láskou věnují paní učitelky

Iva Glozarová
Žaneta Bohačíková, DiS.

Milí rodiče, všechny akce MŠ i třídy, činnosti, sportovní aktivity nebo oslavy narozenin Vašich dětí si můžete prohlédnout na Rajčeti zde:

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/

Oslavy narozenin

Zde najdete odkazy na fotografie z narozeninových oslav, které jsme si u nás uspořádali, během školního roku. 🙂

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Jonasek/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Nelinka/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Dorotka/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Viktorka/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Anetka/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Dominicek_a_Kubicek/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Oslava_narozenin_-_Isabelka/

 

KVĚTEN – ČERVEN

Den dětí 

Den dětí jsme ve školce oslavili ve velkém. Děti si zasoutěžily celkem na 10 stanovištích, zaskákaly si na skákajícím hradě a nakonec všeho dostaly balíčky s odměnami. Moc děkujeme všem rodičům, kteří se zapojili a donesli do školky dětem jak sladké tak i zdravé mlsky. Děti si celý den moc užily. Na fotky se můžete podívat v odkaze přiloženém níže. 🙂 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Slunicko_-_Den_deti/

 

Výtvarka nás baví

Děti si ve školce vyrobily berušku, u výroby si procvičily jemnou motoriku: stříhání, správný úchop tužky, špetkový úchop při vybarvování. Na naše šikovné děti se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 🙂  

BERUŠKA

Sedí brouček na kvítečku,

na fráčku má samou tečku.

Sluníčko tu čarovalo,

sedm teček malovalo.

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vyroba_berusky/

 

Karneval

Ve školce jsme si na oslavu, že se děti vrátily do školky, uspořádali karneval. Děti si zasoutěžily, zatančily a celkově jsme si den ve školce společně užili. 🙂 Na fotky z karnevalu a na úžasné masky, ve kterých děti přišly, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 🙂 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Karneval_ve_Slunicku/

 

BŘEZEN – DUBEN 

Velikonoce

Hody, hody, doprovody, 

dejte vejce malovaný, 

nedáte-li malovaný, 

dejte aspoň bílý, 

slepička Vám snese jiný. 

Ahoj děti, aby jste se doma nenudily (protože stále nevíme, kdy se ve školce uvidíme), posíláme Vám další úkoly, které by jste měly splnit.

U plnění úkolů prosíme rodiče, aby děti fotily a následně fotografie zaslaly na e-mail: zanetabohacikova@gmail.com. Veškeré výrobky, či splněné úkoly, které doma vyrobíte/splníte, si uschovejte a poté, co se školka otevře, nám je všechny donesete ukázat a my si je založíme do portfolií. 

Doma se s rodiči můžete naučit básničku a písničku:

Kuřátka

Ťuky, ťuky, kdo to ťuká, 

kdo to ťuká na vrátka?

To slepičce z vajíček, 

vylíhla se kuřátka. 

Píp, píp, pípají,

křidélky třepají.

Těší se světu,

vždyť zima už je dávno pryč, 

a jaro už je tu. 

Písnička

V tomto přiloženém odkaze, si můžete vybrat omalovánku, kterou krásně vybarvíte: https://cz.pinterest.com/search/pins/?q=velikono%C4%8Dn%C3%AD%20omalov%C3%A1nky&rs=typed&term_meta[]=velikono%C4%8Dn%C3%AD%7Ctyped&term_meta[]=omalov%C3%A1nky%7Ctyped

Zde si děti procvičí grafomotorické cvičení (dbejte na správný úchop tužky):

U tohoto cvičení je třeba, aby se zapojili více rodiče. Děti vybarví obrázek a rodiče jim ho pomůžou potom nastříhat, aby ho děti mohly poté složit zpět. 

Venku začíná být krásné počasí, proto se běž projít s maminkou, tatínkem, babičkou nebo dědečkem. Popros dospělého, aby ti vytiskl pracovní list a splň úkoly, které v něm jsou. Hezkou zábavu! 

Výroba travňáka

Co potřebuje: 

pet láhev – 1x

osení – 1x

hýbací oči, fixa, víčko, korálky

Uřízneme pet lahev, nasypeme zeminu, nasypeme osení a zaléváme a zaléváme a čekáme. 🙂 Dozdobit můžeme očima, víčkem jako nos. Děti se určitě vyřádí. 🙂

Nezapomeňte nám vaše vyrobené travňáky vyfotit a poslat na e-mail: zanetabohacikova@gmail.com. Budeme se moc těšit! 🙂

Moc Vás všechny zdravíme a doufáme, že se brzy uvidíme! 🙂

Vaše paní učitelky Žanetka a Iva

Poděkování

Moc děkujeme všem rodičům a dětem, kteří donesli do školky krásné velikonoční ozdoby. Ozdoby, které jste donesli, visí od dnešního dne (24.3) na náměstí Ostravy – Jihu na vrbě zlatici. Naši vrbu zlatici jen tak nepřehlédnete, je barevná, veselá, plná Vašich krásných velikonočních ozdob a kdyby se i tak stalo, má na sobě nápis naší školky. 🙂

Ještě jednou moc děkujeme, Vaše paní učitelky Iva a Žanetka. 

Velikonoční výrobek

Z důvodu zavřené MŠ, nemůžeme s dětmi vyrábět velikonoční výrobky, které chtěla naše školka prezentovat na náměstí Ostravy-Jihu.

Proto zadáváme DOMÁCÍ ÚKOL.

Vyrobte nám velikonoční ozdoby, které budou viset na vrbě zlatici jako: ozdobené vajíčka, kuřátka, slepičky, ovečky, mašličky (nezapomeňte však na povětrnostní podmínky – déšť, vítr). Fantazii se meze nekladou, doporučujeme se podívat na inspiraci na webové stránky: https://cz.pinterest.com/

Předpokládané datum donesení vašich výrobků je 22.3., mezi 9:00 – 11:00 hod. S výrobky zvoňte přímo na naši třídu, pokud se do té doby školky neotevřou.

Už se na Vaše ozdoby moc těšíme!

Vaše paní učitelky Žanetka a Iva 🙂 

 

Ahoj děti

Zdravíme všechny naše děti a doufáme, že jste všichni zdraví a máte se dobře. Protože víme, že jsou děti šikovné, tak bychom Vám rády nabídly v dnešní nelehké době náměty a inspiraci pro práci s Vašimi dětmi, aby nezahálely a užily si i zábavu. Pochvalte děti za jakýkoli výkon a hlavně ať se do školky těší a jsou pozitivně namotivovány.

Na stránce Předškoláci.cz najdete nespočet námětů – pracovní listy dle věku, pohybové aktivity, logopedii, básničky a řadu dalšího. 

Máma do deště nabízí přehledně dělené aktivity dle věku dítěte, doporučení na knihy a pokusy, které baví každé dítě a nejednoho dospělého. https://mamadodeste.cz/category/vyrabime/

Stránku Nápady pro Aničku vedou dva rodiče a přinášejí dětmi ověřené, zábavné a tvořivé činnosti z materiálů, který každý doma najde. 

Jednoduché a efektivní pokusy, ať už výtvarné i logické, doplněné o ukázkové fotografie, najdete na Šikovném cvrčkovi.

Hra dítěti zprostředkovává poznávání světa, skutečnosti, učí je spolupráci, podřizování pravidlům, respektování ostatních dětí i dospělých, přináší nejen radost z úspěchu, ale učí je i prohrávat, nést neúspěch.

Do režimu dne by měl být pravidelně zařazován čas na společnou hru (rodiče – dítě), stačí denně 15 – 30 minut. Hry a cvičení předkládáme dítěti nenásilně. Při hraní volíme zpočátku méně náročné formy, pak přecházíme ke složitějšímu, které dále střídáme s méně náročnými – důvodem je předcházení únavě a soustředěnosti dítěte.

1. Cvičení a hry podněcující rozvoj smyslového vnímání

a) Cvičení a hry zaměřené na rozvoj smyslového vnímání, prostorové a pravolevé orientace

  • Vyhledávání určitých předmětů v místnosti – podle barvy, tvaru, materiálu, velikosti atp. Např. „Řekni, co je v místnosti ze dřeva, z látky …, co je zelené, červené“.
  • Skládání stavebnic a mozaiek – z kostek dřevěných skládaček, obrázkových kostek nebo korálkových či „hřebíkových“ mozaiek (zatloukání většinou plastových hřebíčků do otvorů).
  • Skládání rozstříhaných obrázků. Můžeme použít známé obrázky, pohlednice nebo obrázky dítětem vytvořené. Ty rozstříháme zpočátku na menší počet kousků (2 – 3), posléze na větší počet (6), dítě z nich skládá obrázek, vhodné jsou také puzzle.
  • „Kdo dřív uvidí…?“ Tuto hru hrajeme nejčastěji na procházce, ve městě i v přírodě. Soutěžíme, kdo dřív uvidí nákladní auto, paní v červeném kabátě, kdo dřív uvidí žluté auto aj.
  • „Kimova hra „ Cvičí opět pozornost, paměť i postřeh. Na stůl položíme několik předmětů. Ukážeme je dětem. Pak předměty zakryjeme a jeden z nich tajně odebereme, po odkrytí dítě hádá, která věc zmizela.

b) Cvičení a hry zaměřené na rozvoj sluchového vnímání

  • Rytmická cvičení. Předvádíme rytmus, který dítě napodobí – ťukáním tužkou, klepáním prsty, tleskáním, ..hrou na Orfovy nástroje nebo s použitím nádobí. Mezi rytmická cvičení řadíme také tleskání nebo dupání k říkankám a písničkám.
  • Cvičení vyhledávání, lokalizace zvuku. Hledáme schovaný předmět, který vydává nějaký zvuk (nejlépe zvonící nebo jen tikající budík).

2. Cvičení a hry zaměřené na rozvoj paměti a pozornosti

  • Vyřizování vzkazů. Necháváme dítě vyřizovat jednoduché vzkazy jednotlivým členům rodiny.
  • Opakování slov a krátkých vět. Zpočátku předkládáme dítěti obrázky zvířat nebo věcí (3 – 5 – 8), ukazujeme je po řadě, dítě je jmenuje. Pak se je snaží jmenovat, jak šly po řadě i bez ukázání obrázků. Posléze zvířata nebo věci jen jmenujeme a dítě je po nás opakuje. Při opakování vět tvoříme věty z 5 a více slov.

3. Cvičení a hry zaměřené na rozvoj myšlení a řeči

  • Rozeznávání, co je správné, a co ne. Dítěti předříkáváme pravdivé i nepravdivé krátké věty a ono se snaží určit, co je správně a co špatně. „Pomeranč je sladší než citron.“; „Auto jede rychleji než kolo.“; „Kočka je menší než myš.

Cvičení a hry zaměřené na rozvoj řeči

Trpí-li dítě některou z poruch řeči, je nutné mu zajistit kvalitní logopedickou péči a nácvik s ním pravidelně provádět.

  • Dětské říkanky spojené s rytmizací. Vytleskávání (ťukání, dupání) rytmu.

Cvičení zaměřená na rozvoj slovní zásoby

  • „Na co to je ?“ Předkládáme dětem předměty, obrázky nebo předříkáváme názvy věcí a ony odpovídají, k čemu slouží (koš, klíč, kladivo, kohoutek, oko …).

4. Cvičení a hry zaměřené na rozvoj motoriky

Rozvoj tzv. hrubé a jemné motoriky (pohybů) je jedním z nejdůležitějších předpokladů pro zvládnutí psaní. Pro předškoláka jsou proto vhodné speciální cvičení a dbaním na správné držení psací potřeby, dále pak výběrem vhodných potřeb pro kreslení a psaní a i výběrem vhodné polohy pro psaní. Kontrolujeme, zda dítě drží tužku volně mezi palcem a ukazovákem a podkládají prostředníčkem (prostředníček je „postýlka“, na které tužka leží). Tužka má být uchopena 2 – 3 cm nad jejím hrotem. Dohlížíme též na správný sklon psacího náčiní. Zpočátku jsou vhodné silnější tužky nebo pastelky, tzv. značkovací fixy, voskové pastelky a kulaté křídy.

Nácvik začínáme na velké plochy (balící papír, tabule), postupně je zmenšujeme až k formátu A4 – A5. Začínáme vstoje, přecházíme k sedu s oporou i bez opory ruky o stůl, pokračujeme do kleku i lehu na podlaze. Před každým kresebným cvičením uvolníme ruku buď nějakou motorickou hrou nebo vlastním procvičením ruky a prstů (kroužením, kmitáním), případně i uvolněním ruky a prstů ve vlažné vodě v umyvadle. Kresebné cviky provádíme napřed rukou „na zkoušku“ ve vzduchu, obtížnější pak provádíme překreslováním přes fólii.

Cvičení zaměřená na rozvoj jemné motoriky: modelování, vytrhávání z papíru, vystřihování, sestavování řetězu z kancelářských sponek, zapínání knoflíků, zipů, patentek, háčků, zavazování tkaniček, oblékání se, oblékání panenek, navlékaní korálků.

Mensa 

Naše mateřská škola spolupracuje s Dětskou Mensou, která se snaží rozvíjet (ne)jen  nadané děti. Aktivity mensy jsou zaměřeny na rozvoj tvořivosti, pozornosti, logiky, fantazie, efektivity učení, paměti a obecně na využívání mozkové kapacity. Děti se mohou rozvíjet prostřednictvím konstruktivních hraček, puzzle a dalších skládaček, prostřednictvím, logických a dalších her. Učíme se: samostatně myslet, poradit si, být kamarád, nebát se komunikovat, nestydět se objevovat, získávat zkušenosti, mít vlastní nápady, být originální.

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Mensa_v_MS/

 

LEDEN – ÚNOR

Ptáčci v zimě

Ještě než zavřeli školky, jsme s dětmi stihli vyrobit krmení pro ptáčky. Vlastnoručně vyrobené lojové koule děti zavěsily v okolí školky. Taky děti nasypaly ptáčkům zrní do krmítek, které máme na školní zahradě. Ve školce jsme si potom vyrobili ptačí budku z barevného papíru, pomocí razítek obtiskly na papír ptáčky, a nalepili trochu zrní. Snažíme se děti vést ke kladnému vztahu k přírodě a jak pomáhat zvířátkům. Na fotky se můžete podívat v odkaze přiloženém níže. 🙂

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Ptacci_v_zime/

 

Vesmír – vyhodnocení soutěže

Společně jsme si vyhodnotili vesmírnou soutěž o nejkrásnější kosmický model. Děti házely lístečky jako své hlasy k výrobkům, které se jim líbily nejvíce. Výrobek, který měl nejvíc hlasů se umístil od 1. do 5. místa. Všechny děti byly odměněny a ještě jednou gratulujeme. Na fotky z vyhodnocení soutěže se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 🙂

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vyhodnoceni_souteze_o_nejkrasnejsi_vesmirny_model/

Vesmír kolem nás

Celé tři týdny jsme se s dětmi věnovali tématu Vesmír. Společně jsme poznávali planety, jak jsou velké, jaký mají tvar. Dále jsme si povídali o Slunci, astronautech a družicích. Prohlíželi jsme si knížky a encyklopedie, které donesly děti. 

Za pomoci školního PC tabletu, interaktivní tabule a výukového programu Putování vesmírem s mimozemšťanem Paxim, jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací o vesmíru např. Paxi prozkoumává Měsíc, Paxi – střídání dne a noci, Paxi a komety a jiné příběhy. 

Děti nosily do vyhlášené soutěže o nejkrásnější kosmický model výrobky, které se jim moc povedly. Byli jsme společně hodnotit i další výrobky dětí z ostatních tříd. My, si naše výrobky ohodnotíme v dalším týdnu a už se na to moc těšíme. 🙂

Ve třídě si děti postavily vesmírné rakety ze stavebnic Seva a Morphun, děti si také postavily vesmírnou raketu z velkých pěnových kostek. Při výtvarné činnosti, si vyrobili papírové rakety. Pracovali jsme s barvou, lepidlem, využili jsme papírové rolky, procvičili si základní geometrické tvary a barvy. Jako skupinovou práci jsme společně vytvořili velkou raketu, ve které se děti mohou fotit jako ve fotokoutku. Děti velice bavila pohybová hra na Planetky, u které si rozvíjely prostorovou orientaci, hrubou motoriku a učí se akceptovat pravidla hry. 

Na fotky se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vesmir_kolem_nas/

Při skupinové práci jsme si společně vyrobili vesmírný plakát. Skupinová činnost děti moc bavila. 🙂 Na fotky se můžete podívat v odkaze přiloženém zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Skupinova_prace_-_vyroba_vesmirneho_plakatu/

Nakonec jsme si společně s dětmi zahráli na vesmírné badatele a snažili jsme se vyrobit „mléčnou dráhu“ za pomocí pokusu. Jako správní chemici, jsme si nezapomněli připomenout, jak se u pokusu chovat, co vše k němu potřebujeme a taky jsme si vyzkoušeli ochranný oblek. Na fotky se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Pokus_Mlecna_draha/

 

Vesmír 

Maminky, tatínci, babičky, dědečci, tety, strejdové a hlavně milé děti! Vyhlašujeme soutěž o nejkrásnější kosmický model.

Vyrobte doma s pomocí rodičů například: vesmírnou raketu, stanici, průzkumná vozidla nebo i planety, hvězdy, meteority aj. Fantazii se meze nekladou a tak můžete použít jakýkoli materiál.

Budeme se těšit na Vaše výrobky, které můžete nosit do 12.2.2021.

Následně všechny výtvory vystavíme a ohodnotíme. Vítězové si odnesou věcné ceny. 🙂

Celá tato akce, je realizovaná s finanční podporou statutárního města Ostravy. 

 

Talent rozvíjíme odmala

Naše školka je zapojena do projektu, který nese název Talent rozvíjíme od mala. Tento projekt, je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy. Cílem je rozvíjet badatelské dovednosti dětí, seznamování dětí s netradičními materiály, rozvíjet manuální zručnost dětí. 

Pořízené pomůcky: mikroskop, sady lup, pinzety, pipety, dětské pláště, výzkumné nádoby a materiály, dětské fotoaparáty, dalekohledy, dětské encyklopedie.

Bádám, bádáš, bádáme v přírodě

Děti sledovaly přírodu kolem nás, za pomoci dalekohledu a dětského fotoaparátu a zajímavé momenty tak mohly zachytit a vyfotit na památku. Pozorovali jsme vrány, havrany, sýkorky, jak žijí v zimě. Přinesli jsme jim i zrníčko, chleba a pozorovali je, jak se ke krmení slétávají. Na naši badatelskou výpravu, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Badas%2C_badam%2C_badame_v_prirode/

Bádám, bádáš, bádáme se sněhem

Děti se seznámili se sněhem a jeho vlastnostmi. Zapouštěly do sněhu barvy a sledovaly reakci. Pomocí mikroskopu a lup zkoumaly nečistoty ve sněhu a jeho tání. Procvičily si jemnou motoriku, při práci s pinzetami. Nakonec jsme si z obarveného sněhu venku postavili sněhuláčka. Na naše společné bádání, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Badas%2C_badam%2C_badame_se_snehem/

Zima u nás ve školce

V celém měsíci lednu, jsme se věnovali tématu ZIMA. Naštěstí nám přálo počasí a tak nám napadl i sníh. Protože nás sníh baví, rádi v něm blbneme, postavili jsme si ve školce vlastního sněhuláka. Taky jsme si ve školce vyrobili sněhuláky pomocí různých výtvarných technik. Využili jsme techniku lepení, stříhání a vymodelovali sněhuláky z plastelíny. Na fotky, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže.

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Staveni_snehulaka_ze_snehu/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Modelovani_snehulacka_z_plasteliny/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vyroba_snehulacka/

 

V zimě mrzne, padá sníh,

hrajeme si v závějích. 

Na krku nás hřeje šála, 

tu nám máma zavázala. 

Natáhnem si rukavice, 

přijdou velké fujavice.

A na hlavy čepice, 

ty nám sluší nejvíce. 

S dětmi jsme si vyrobili rukavice a šály. U výtvarné práce s rukavicí, jsme využili techniku obtisku kostky máčené do barvy. U toho si děti zároveň procvičily základní barvy a také se seznámily s geometrickými tvary – čtverec, obdélník, trojúhelník. U výtvarné práce s šálou si děti procvičily správný úchop nůžek a stříhání. Šály jsme vybarvili inkoustovou barvou a zmizíkem je vyzdobili. Na naše výtvory, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vyroba_zimni_rukavice/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vyroba_zimni_saly/

 

Dále jsme si za pomoci pet víček, postavili sněhuláka. U této činnosti si děti procvičily barvy a práci ve skupině. Pomocí interaktivní tabule, jsme procvičovali počet 1-4, zopakovali si, jaké známe zimní sporty a barvy. Děti práce na interaktivní tabuli moc bavila. Nakonec jsme si u ní zazpívali písničku Sněhulák. Fotky k nahlédnutí jsou přiloženy níže.

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Stavba_snehulaka_z_pet-vicek/

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Interaktivni_tabule_-_zima/

 

Nejkrásnější sněhuláček

Jsme zapojeni do projektu Talent rozvíjíme od mala, který je realizovaný s finanční podporou města Ostravy. Vyhlásili jsme soutěž o nejkrásnějšího sněhuláčka. Děti doma za pomoci rodičů vyrobily moc krásné sněhuláčky, za které dostaly i odměnu. Na vyrobené sněhuláčky, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Soutez_o_nejkrasnejsiho_snehulacka/

 

 

LISTOPAD – PROSINEC

Vánoční besídka

Vánoční stromeček zavoněl v pokoji,

maminka u stolu jablíčko rozkrojí. 

A když ho rozkrojí, uvidí hvězdičku,

která se schovává v kouzelném jablíčku.

Jelikož jsme se ocitli v době, kdy nemůže besídka proběhnout pro rodiče ve školce, rozhodli jsme se s dětmi, že Vám natočíme, co jsme se společně naučili. V odkaze přiloženém níže, se můžete podívat jak to všechno umí a jak jsou vaše dětičky šikovné. 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Vanocni_besidka

Přejeme Vám krásné prožití vánočních svátků v kruhu rodiny a přátel. A přejeme Vám do Nového roku hodně štěstí, zdraví, lásky a budeme se na naše sluníčka těšit v novém roce 2021.

Vaše paní učitelky Iva a Žanetka 🙂

Mikuláš 

Čerte, čerte, chlupatý,

nechej pytel za vraty.

Slibuju ti, slibuju, 

že už zlobit nebudu. 

V tento den se to v naší třídě čertíky jenom hemžilo. Děti se na jeden den proměnily v andílky, malé čerty a čertice, nechyběl ani Mikuláš. Všichni si spolu zatančili, zazpívali, zasoutěžili si v hodu bramborou a těšili se na příchod opravdového Mikuláše. Mikulášovi se u nás moc líbilo, děti mu zarecitovaly básničky, které se naučily a Mikuláš je za to odměnil zdravou a sladkou dobrotou. No a čertíci odcházeli smutní, že si nikoho z dětí nemohli odnést do pekla, máme totiž jen hodné děti a do pekla nepatří! Nakonec chceme moc poděkovat všem rodičům, kteří přispěli do mikulášské nadílky! Vaše paní učitelky Žanetka a Iva

Na fotky se můžete podívat v odkaze přiloženém zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Mikulas_2020/

 

Vánoční stromeček

Chumelí se, chumelí,
maminka jde pro jmelí.
A tatínek pro ovoce,
už se těším na Vánoce.
A kdy budou? Hnedle, hnedle,
v předsíni už stojí jedle.

Tak už i u nás ve třídě stojí nastrojený vánoční stromeček. Děti si ho nazdobily podle své fantazie a moc je to bavilo. Na fotky ze zdobení, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 🙂 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Strojeni_vanocniho_stromecku/

 

Lovení rybiček 

Děti si prostřednictvím této hry procvičily trpělivost, jemnou motoriku, barvy a početní řadu 1-3.

Na fotky se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Loveni_rybicek/

 

Martin na bílém koni

Na svatého Martina, 

kouřilo se z komína.

Svatý Martin na svém koni,

bílé mraky nebem honí. 

Do naší školky přijel sv. Martin na bílém koni. Děti si vyrobily koníčka na špejli, kterého si pak odnesly domů. Děti si u výroby procvičily stříhání a používat lepidlo. Zazpívali jsme si písničku „Už Martin na bílém koni“. Děti si zajezdily na koních, aby jsme společně přivolali sníh, na který se tak moc těšíme. 

Na fotky se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Martin_na_bilem_koni/

Zdravá školka 

Děti se učily pracovat z plastelínou. Modelovaly ovoce a zeleninu. Procvičovaly názvy ovoce a zeleniny, barvy, počet, jemnou motoriku. Nezapomněli jsme si připomenout, že ovoce a zelenina obsahuje spoustu vitamínů a jak je pro naše tělíčko a zdravý vývoj důležitá. 

Na fotky z modelování, se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Zdrava_skolka_-_modelovani_z_plasteliny/

Mensa

Vzděláváme a učíme se „HRAVĚ A ZÁBAVNĚ“

Rozvíjíme: nadání a intelektové schopnosti všech dětí 

Učíme se: samostatně myslet, poradit si, být kamarád, nebát se komunikovat, nestydět se objevovat, získávat zkušenosti, mít vlastní nápady, být originální 

Také jsme zapojeni do projektu „Rozvíjíme talent od mala“, denně se snažíme dětem nabízet spoustu činností, kterými rozvíjíme jejich talent, fantazii, představivost a rozumové myšlení. 

Na fotky se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Mensa/

 

Halloween

Žlutá koule břichatá, 

tlustá je a baňatá.

V trávě leží líně, 

jmenuje se DÝNĚ. 

S dětmi jsme si společně uspořádali Halloween. Děti si vydlabaly strašidelnou dýni, která nám v šatně krásně svítila celý týden. Také jsme si namalovali pomocí techniky tupování dýni a dolepili obličej, děti se učily pracovat s lepidlem a velmi je to bavilo. 🙂

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Halloween/

Zdravá školka – ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla

Jablíčko, jablíčko,

kulaté jak sluníčko.

Sladké jako med,

puso sněz ho hned. 

Naše školka, je zapojena do projektu, který nese název „Zdravá školka„. S dětmi poznáváme co nejvíce druhů ovoce a zeleniny. V naší třídě, máme jednu velkou výhodu, že všichni máme rádi nějakou zeleninu a ovoce, proto nás baví vše zkoušet. Níže přikládám odkaz k fotkám, kde můžete vidět, jak jsme si připravili zdravé saláty, sestavovali jsme obrázky ovoce a zeleniny, vytleskávali jsme názvy. Ve výtvarné výchově jsme obtiskovali jablíčka do nakreslených zavařovacích sklenic a procvičovali počet 1-4. Z jablíček jsme si nasušili křížaly a upekli společně jablečný závin. Naučili jsme se písničku „Měla babka“ a k ní i taneček ve dvojicích. Také jsme se naučili pohybovou říkanku „Jablíčko se kutálelo“.  Každý den ve školce, mají děti ve stravě nějaký druh ovoce či zeleniny. Povídáme si o tom, že ovoce a zelenina je pro naše zdraví důležitá a má v sobě spousty vitamínů. Na fotky se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 🙂

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Zdrava_skolka_-_ovoce_a_zelenina,_to_je_prima

 

ZÁŘÍ – ŘÍJEN

Dráčci u nás ve školce

Draku, ty si vážně drak?

Hudry, hudry, je to tak.

A máš zuby dračí?

Mám dva, to mi stačí.

A co těmi zuby jíš?

Princezen mám plnou spíž.

Jedno z dalších témat, které jsme měli ve školce, bylo o dráčcích. S paní učitelkou jsme vyhlásily soutěž o nejkrásnějšího dráčka. Děti měly za úkol doma vyrobit dráčka spolu s maminkou a tatínkem. Nosily krásné dráčky, které jsme si vystavili v šatně (na vyrobené dráčky se můžete podívat v odkaze přiloženém níže). Protože se dráčci moc povedli, odměnili jsme všechny děti za jejich snahu a zapojení se do soutěže. Také jsme si četli pohádku „O dráčkovi Papíráčkovi“, následně jsme si zalétali s dráčkem jako v pohádce. Děti soutěžily o nejdelší ocásek dráčka, který si stavěly z pet víček. Prostřednictvím této hry se učily skupinové spolupráci. Motivovali jsme se novou písničkou „Vyletěl si pyšný drak“ a pomocí pracovního listu – co vidí dráček z výšky, děti pojmenovávaly předměty, které dráček vidí, procvičily si rytmizaci, počet 1 – 3 a správný („špetkovitý“) úchop tužky.

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Dracci_u_nas_ve_skolce/

 

Ježečci 

Dupe, dupe a jak funí,

na zádech si nosí trní.

Tahle zvláštní košilka,

ta je samá bodlinka. 

Na začátku měsíce října, jsme si u nás, ve třídě Sluníčko, vyrobily ježečky. Děti se seznamují s barvičkami, procvičili jsme jemnou motoriku technikou tupování a motání bavlnky. 

Na fotky se můžete podívat zde: https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Nasi_jezecci/

 

První měsíc ve školce

Milí rodiče a děti,

tak už máme pomalu za sebou první měsíc školky. A musíme říct, že jste všichni úžasní! Byly to pro děti první dny bez rodičů a taktéž pro rodiče první dny, kdy svěřili své děti do našich rukou.

Snažily jsme se připravit pro nové děti příjemné prostředí v naší třídě, bylo důležité se seznámit s novým prostředím, kamarády a krtečkovými pravidly třídy. To vše, se nám krásně daří. Děti chodí do třídy s úsměvem, zvykly si na denní režim školky, hrají společně hry se svými kamarády, zpíváme spolu písničky u klavíru, říkáme si básničky a říkanky (viz. básnička níže). Máme za sebou už první výtvarné práce, které si vyvěšujeme do naší šatny. Celý školní rok, nás bude provázet oblíbená pohádková postava – Krteček.

Říkanka: Deštník

Ťuká, ťuká deštík, 

na veliký deštník.

Ťuká, ťuká prstíkem, 

kdo je pod tím deštníkem?

To jsem já, panenka,

točí se mi sukénka.

Na fotky z prvních dnů ve školce, se můžete podívat v odkaze, přiloženém níže. 🙂 

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Prvni_tydny_ve_skolce/

Doufáme, že se Vám u nás líbí a že bude pro nás všechny tento školní rok plný radosti, spokojenosti a úsměvů dětí. 

Vaše paní učitelky Iva a Žanetka 🙂

 

Dobrý den, Vážení rodiče a milé děti,

tímto Vás všechny vítáme v novém školním roce u nás v mateřské školce a předáme Vám pár informací, které potřebujete vědět. 

Co děti potřebují při nástupu do školky

– vhodné oblečení a obutí do třídy

– vhodné oblečení a obutí na pobyt venku

– pyžamo s poutkem na obou dílech

– náhradní oblečení včetně spodního prádla

– kopii průkazu zdravotní pojišťovny

Všechny části oděvu i obuv označte příjmením.

Oblečení na pobyt venku vložte do tašky a náhradní věci/spodní prádlo dejte do poličky v šatně.

Prosíme, přineste dětem hygienické potřeby: papírové kapesníčky, vlhčené ubrousky. 

 

NAŠE ŠKOLKA

Naše školka kouzelná je,

každý si v ní moc rád hraje.

Dovádíme, lumpačíme,

nikdy se však nemračíme.

Máme se tu všichni rádi

a jsme velcí kamarádi.

Jaro, léto, podzim, zima,

ve školce je prostě prima.

Osmero rad

Zde naleznete osm osvědčených rad, které vašemu dítěti (a tím i Vám) usnadní a zpříjemní nástup do mateřské školy.

  1. Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod.
  2. Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu z domu láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.
  3. Veďte dítě k samostatnosti – v hygieně, oblékání, jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout.
  4. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest). Vyhněte se výhrůžkám typu “ když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.
  5. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte narychlo a tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
  6. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (plyšáčka).
  7. Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě, pokud den ve školce proběhne v pohodě, chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.
  8. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi rychle vycítit vaši nerozhodnost, obavy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.

 

Už se na Vás moc a moc těšíme! Vaše paní učitelky Žanetka a Iva 🙂