ŠKOLNÍ ROK 2022-2023

PROSINEC

LISTOPAD

DOMÁCÍ TVOŘENÍ LESNÍCH SKŘÍTKŮ V MŠ KLEGOVA

Ve spolupráci s rodiči a dětmi jsme v naší mateřské škole vyhlásili soutěž domácího tvoření o nejkrásnějšího a nejoriginálnějšího lesního skřítka. Do soutěže se zapojili rodiče a děti z celé mateřské školy. Společně doma vytvořili krásné skřítky z přírodnin a nejrůznějších doplňujících materiálů. Skřítkové všech barev a tvarů poté dotvářeli prostory školy a vznikla tak krásná výzdoba. V současné době v mateřské škole probíhá další soutěž společného domácího tvoření rodičů a dětí, a to výroba vánočního svícnu. V průběhu školního roku se rodiče zúčastnili také dalších akcí např. tvořivých dílen, uspávání broučků a lampionového průvodu.

VYUŽITÍ PC VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO

I u těch nejmenších dětí využíváme PC. Děti se seznamují s interaktivními programy a PC slouží také jako názorná ukázka videí, obrázků a audio nahrávek.

TŘÍDĚNÍ A ROZVOJ MYŠLENKOVÝCH OPERACÍ VE TŘÍDĚ PTÁČEK

Děti si procvičily nejen koordinaci oka a ruky, ale také myšlenkové operace. Úkolem dětí bylo roztřídit obrázky podle velikosti a nalepit je do příslušného pole.

ROZVOJ LOGICKÉHO MYŠLENÍ VE TŘÍDĚ PTÁČEK

Předškoláci ze třídy Ptáček si procvičili logické myšlení pomocí hry Katamino. Děti se učily také spolupráci a snažily se umístit postupně všechny hrací kameny na hrací plochu.

ŘÍJEN

KAŠTANOVÉ SKLÁDÁNÍ V PTÁČKU

Děti skládaly obrázky nejen podle své fantazie, ale také podle předlohy. Procvičily si tak koordinaci oka a ruky a zrakovou percepci.

KONSTRUKTIVNÍ TVOŘENÍ Z VELKÉ STAVEBNICE

Děti ve třídě Hříbek si oblíbily velkou plastovou stavebnici. Převážně v době ranních her si ji často vybírají a staví pokaždé něco nového. Oblíbeným námětem pro stavbu jsou např. auta či domky. Děti tak rozvíjí svou fantazii, jemnou motoriku, koordinaci oka a ruky a hra podporuje spolupráci.

PROŽITKOVÉ UČENÍ A NÁVŠTĚVA ZEMĚDĚLSKÉHO MUZEA (KVĚTINKA A PTÁČEK)

Návštěva muzea dětem přiblížila zemědělství a děti si formou prožitkového učení mohly vyzkoušet sklizeň, přípravu pole, setbu ozimu i opravu strojů. Děti se tak mohly seznámit s průběhem podzimu v zemědělství.

JEMNÁ MOTORIKA A PROCVIČENÍ KOORDINACE OKA A RUKY VE SLUNÍČKU

Ve třídě Sluníčko si děti oblíbily hru „krmení veverek“ při které si procvičují nejen jemnou motoriku, ale také koordinaci oka a ruky. Úkolem dětí je nakrmit veverku tak, aby měla plné bříško. Děti vhazují kaštany přes otvor do sklenice. Kaštany děti vždy uchopí jednou rukou. Pro některé děti je aktivita obtížnější a střídají ruce nebo kaštan potřebují uchopit oběma rukama.

PROCVIČENÍ KOORDINACE OKA A RUKY A LOGICKÉHO MYŠLENÍ VE SLUNÍČKU

Ve třídě Sluníčko si děti s barevnými kolíčky a hracími deskami procvičují nejen koordinaci oka a ruky, ale také logické myšlení. Děti přiřazovaly kolíčky do otvorů podle příslušné barvy.

ROZVOJ SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ VE SLUNÍČKU

Ve třídě Sluníčko jsme si oživili výuku tématu ovoce a zelenina o smyslové vnímání. Společně jsme ochutnali vybrané druhy ovoce, ale také jsme zapojili hmat. Děti si zkoušely osahat povrch např. okrasné dýně.

ZÁŘÍ

LOGICKÁ OLYMPIÁDA

ŠKOLNÍ ROK 2021-2022

Příspěvek naší MŠ v Mensa ročence

DOPRAVA VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO V červnu

S dětmi jsme přiřazovali s využitím PC zvuky k jednotlivým dopravním prostředkům. Společně jsme také určovali prostředí, po kterém se pohybují a nechybělo ani vybarvení semaforu správnými barvami.

MENSA AKTIVITY ve třídě sluníčko v KVĚTNU

S nejmladšími dětmi jsme v květnu zkoušeli navlékat korálky, vkládací skládačky se zvířátky a také konstruktivní stavebnici SEVA. Motoriku jsme procvičili s hrou „Rybářská horečka“. K cvičení jsme využili také herní prvky (trampolína a klaouzačka). Děti také zkoušely vytvářet obrázky na magnetické podložky za pomocí geometrických tvarů.

Sázení fazolí ve Sluníčku

S dětmi jsme si vytvořili environmentálně – badatelskou činnost. Ve třídě jsme si zasadili do kelímků fazole, které jsme si vzali domů. Doma jsme pak pozorovali klíčení a růst s rodiči.

Týden plný pokusů ve třídě Motýlek

S dětmi jsme si v prvním květnovém týdnu vyzkoušeli spoustu pokusů. Dětem se líbilo foukání bublin, pozorování rozpíjených barev a také míchání barev a další.

Dopoledne s pokusy ve Sluníčku

23.3. jsme si ve třídě vyzkoušeli pokusy v rámci projektu Bádám, Bádáš, Bádáme. Zkoumali jsme, co se stane s oblíbenými lentilkami, které se namočí do vody. Postupně jsme sledovali tvořící se duhu. Poté jsme zkoušeli míchat barvy. Ukázali jsme si také vlastnost papírového kapesníčku nasát do sebe tekutinu. Také jsme zkoušeli nejrůznější předměty ponořit do vody a sledovali, zda se potopí nebo se udrží na hladině.

Mensa „puzzliáda“ ve třídě Květinka 

Ve třídě jsme si uspořádali puzzliádu, kdy se děti rozdělily do skupin. Ve skupině při práci dochází k socializaci skupiny a ke spolupráci, mohou vzniknout i nové vazby mezi jednotlivými dětmi. Práce ve skupině je založena na řešení společného úkolu a dělbě práce ve skupině. Také je rozvíjena jejich sociální dovednost a jejich sociální inteligence. Prostřednictvím skupinové práce se děti naučí navázat a udržovat sociální vztahy, komunikovat, spolupracovat, řešit konflikty, obhájit svůj názor, přijímat názory druhých, diskutovat atd. Práce ve skupinách děti učí odpovědnosti, organizaci práce a podporuje jejich aktivitu a iniciativnost.

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Tridni_puzzliada/

Mensa olympiáda ve třídě Ptáček

https://duriska.rajce.idnes.cz/Mensa_olympiada/

Překážková dráha v Květince

Někdy nám venku počasí moc nepřeje a nemůžeme tak s dětmi jít na procházku nebo na školní zahradu. Ale protože máme dost energie a potřebujeme se vyblbnout, tak jsme si ve školce postavili překážkovou dráhu. Cílem je koordinovat pohyb, rozvíjet hrubou i jemnou motoriku, orientovat se v prostoru a procvičovat si pozornost. A ve finále je to super zábava, jak si zahrát na cestovatele, kteří se prodírají pralesem, houštím, skáčou ze stromu na strom a zdolávají nejrůznější překážky… Na fotky se můžete podívat v přiloženém odkazu níže. 🙂

https://bzaneta.rajce.idnes.cz/Prekazkova_draha/

Práce s robotickou včelou ve třídě Hříbek

S dětmi jsme se učili programování jednotlivých kroků. Pomůcka sloužila k upevňování pojmů vpravo, vlevo, dopředu, dozadu a práce se symboly (např. vymazat paměť..)

Mensa rozvoj se Sluníčky

I my ve třídě Sluníček, tedy těch nejmladších dětí z MŠ Klegova jsme se zapojili do spolupráce s Mensou. Společně hravou formou rozvíjíme zrakovou percepci, tvořivost, jemnou i hrubou motoriku, logiku a myšlenkové operace (analýza a syntéza). V měsíci Říjnu jsme při procházce nasbírali kaštany, které jsme použili pro ranní činnost, kdy jsme si podle fantazie vytvářeli obrázky. Některé děti zvládly například kaštany srovnat do řady podle velikosti.

    Během výuky také často rádi využíváme PET víčka. Ta jsme využili pro oblíbenou hru s předlohami. Na připravené hrušky jsme přiřazovali podle zadaného počtu (počet byl definován nakreslenými kruhy) kaštany tak, aby byly plné všechny obrysy. Hotovo bylo tehdy, až všechny hrušky měly plná „okénka“. Hra tak doplnila aktuální téma výuky „Ovoce a zelenina“.